torsdag 26 maj 2011

Sjöar och tankar kring Debatt

30 april
30 april
30 april

Tänkte att det kan vara mysigt att avnjuta sista timmen av dygnet med några vackra sjöbilder. Någon fin dag i framtiden känner jag att jag vill visa upp de jumpsuits som jag sytt och lite olika fotoserier med olika kreationer. Har en dröm om att även ta ut mina lampor i skogen för fotografering. Vilket är lite mer vågat och tidskrävande. Jumpsuits kan komma snart. Det kan jag nästan lova.

Förutom fotogrejer, så såg jag Debatt ikväll. Ångrar mig nästan varenda gång jag ser programmet då diskussionerna håller så låg nivå och att de alltid måste ta in någon som inte tillför annat än cirkus och ett "känt namn". Dock tycker jag ändå att både diskursen om den nya mannen och skönhetskorrigeringsdiskursen är väldigt intressanta områden som faktiskt förtjänar mer utrymme än vad det nu får, men då med kritiska utgångslägen och med folk som är öppna för en diskussion.
Forskaren Carolina Lunde, som satt i publiken, hade enligt mig oerhört bra inlägg i debatten om injektioner. Denna forskare var även och talade på barnkulturs symposium på Stockholms universitet nu i våras om "Barn av utseendekulturen - om kropp och kroppsmissnöje" vilket var oerhört intressant. Jag ser fram emot att höra mer av denna människa, då Carolina tillför så oerhört eftertänksamma och klockrena slutsatser.

ps.
Hittade just Lundes avhandling, "What people tell you gets to you". Body satisfaction and peer victimization in early adolescence., för nerladdning på den -här- sidan. Den handlar om hur barn utvecklar sin kroppsuppfattning; med "hjälp" av vilka faktorer och hur deras självbild, genom dessa faktorer, utvecklas. Läs den! Det ska jag.
ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar