söndag 20 februari 2011

Into the wild



Såg nyss denna film, i hopp om en längtan ut i vildmarken.
Delvis kände jag längtan och vilja till att bege mig ut på äventyr men mestadels av tiden blev jag förbannad...
Vilken egoistisk snorunge som inte tänker på någon annan än sig själv!
Och de få kvinnogestalter i filmen är självfallet ingenting annat än antingen dumma, omhändertagande, passiva eller sexdrivna. Ingenting faller utanför stereotyperna av hur en tjej/kvinna/mamma "ska vara". Tryggt och säkert så att allt fokus kan ligga på den självupptagna identitetssökande och ganska dumma unga karln som vi tittare förväntas imponeras och inspireras av.

Jag skulle gärna åka ut på äventyr i oändlighet, men jag skulle aldrig vilja göra det på så dumdristigt och känslokallt vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar