söndag 13 februari 2011

helgen och vardaglig teater

Sovit för lite, rört mig för mycket (fyra timmar skidåkning, hundra timmars dansande på svartklubb). Min kropp är alldeles förstörd och jag har fått någon slags låsning i höften. Inte för att det gör något då livet är rätt fint överlag.

Och jag försöker läsa in mig lite inför morgondagen, och tänker på Butlers performativitet. Tollin och Törnqvist (i Feministisk teori i rörliga bilder) förklarar det som någon slags vardaglig teaterföreställning där en ständigt agerar och framför det beteende och de attribut som förväntas av en. I detta fall handlar det om hur könsbilderna reproduceras om och om igen men jag kommer att tänka på hur jag i hela mitt liv oroat mig över att jag måste anpassa mig i olika situationer, exempelvis har jag inte målat mina naglar svarta för att farmor då inte skulle se mig som det duktiga barnbarn jag vill att hon ska se mig som, och samma gäller det mitt hår nu. Inför nästa besök kommer jag definitivt att ha hunnit färga över det. Jag tänker på hur jag gömmer tatueringar, hur jag anpassar klädseln efter vad för slags ställen jag ska till, hur jag har smygit med snusdosor. Bara för att på något sätt visa mig som jag vill att olika människor ska se mig. Och anpassar jag de yttre attributen så gör jag det säkert även när det gäller hur jag beter mig och hur jag talar om saker och ting. Jag har många gånger stoppat mig själv och ställt mig frågan för vem jag gör/inte gör vissa saker och på sistone har jag blivit bättre på att lyssna till vad jag vill istället för vad jag tror mig andra förvänta sig. De senaste åren har jag aldrig riktigt försökt att anpassa mig in i någon av könsidentiterna - då jag varken ser ikonen Mannen eller ikonen Kvinnan som något eftersträvansvärt - men jag har definitivt försökt dölja hur konstig och knäpp jag är hur många gånger som helst. Trots att jag älskar min konstig- och knäpphet, men bara för att jag tror att inte andra skulle göra det.

Nåväl, nog snackat. Nu ska jag fortsätta läsa så att jag hinner med någonting idag innan söndagsmiddagen, kladdkakan och Krush Groove stundar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar