söndag 23 januari 2011

Hanna Hallgren

För ett och ett halvt år sedan läste jag Jaget är människans mest framträdande sinnessjukdom av Hanna Hallgren och blev totalt begeistrad.

"/.../Vatten rinner genom min mun, mina
lungor, vatten som inte kan spottas ut. Djupt i våra hjärtan
bar vi med hemligt jubel vår lycka. Min kropp fördubblar din
Jag får plötsligt för mig att du är vattnet som genomrinner mig
Vår hemlighet, minsta ord; bävan - hur kan jag få vara
så lycklig? Ditt hår flyter på vattnet, jag skriker ditt namn överallt,
min röst lossnar inte från min strupe. Så snart hemligheten röjes
Vattnet genomtränger och lämnar mig , min mages mina inälvors
vatten. Havet sörjer. Det finns inte sjöfåglar vid denna tid. Detta
har jag. Sagan om talismanen som mister sin kraft. Jag bekänner
vågornas kraft. Det var bara du och jag. Världen omkring. /.../"


Från och med tisdag kommer jag att ha denna människa som kurslärare. Det finns inte ord för hur mycket jag ser fram emot detta. Hur starstruck jag kommer att vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar