onsdag 26 januari 2011

fundering

Idag funderar jag på varför jag tycker att biologiskt kön kan vara lika flytande som socialt och kulturellt. Kanske av den anledningen att det går att bygga muskler för att förändra sin kropp så att andra uppfattar en som en själv vill bli sedd (se transform). Eller kanske av den anledningen att det, förutom att förändra muskelmassan, går att ta hormoner, gå igenom olika slags utredningar och/eller operationer (se exempelvis transformering). Visst är de sistnämnda alternativen en långt mer avancerad och tidskrävande process än att exempelvis klä sig på ett annat sätt eller uttrycka sig annorlunda. Men det går, och därför är inte heller biologin något fast och oföränderligt.

Denna utläggning är långt ifrån klar, men det är funderingar jag haft i mitt huvud idag som jag tycker är värt att tänka på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar